Hogyan ismerd meg közelebbről a célközönségedet?

2024.01.15

A számodra ideális célközönség megértéséhez először érdemes közelebbről megvizsgálni, hogy ki követ téged vagy vásárol tőled. Ebben a cikkben összegyűjtöttük a legfontosabb szempontokat, valamint néhány tippet, hogy hogyan tudod a leghatékonyabban felmérni, hogy kiket és hogyan érdemes megszólítanod az online térben. Továbbá, választ kaphatsz arra is, milyen lehetőségeid vannak, ha teljesen a nulláról kell kiépítened a kapcsolatot közönségeddel.

Íme néhány kérdés, amelyet érdemes feltenned magadnak, ha már aktívan jelen vagy a közösségi médiában:


  •  Ki a jelenlegi közönséged?

Figyeld, ki követ téged a közösségi médiában, és ki lép kapcsolatba a bejegyzéseiddel. Ki kedveli, osztja meg és kommentálja a tartalmadat? Keressen olyan közös jellemzőket, mint az életkor, a hely, a nyelv és az érdeklődési körök.

Ezután a demográfiai adatok segítségével megértheted a meglévő célközönségedet alkotó embereket.

  • Milyen információkat keresnek és miért?

Ha tudod, hogy a követőid milyen információkat keresnek és ezekkel hogyan lépnek interakcióba, az segít azonosítani igényeiket, és útmutatást adhat, hogy hogyan közelítsd meg őket a közösségi médiában.

Az embereknek különböző okai lehetnek arra, hogy miért követik a márkákat a közösségi médiában. Természetesen érdemes ennek megfelelően módosítani a platformjaid tartalmi stratégiáját.

A 2023-as Sprout Social Index™ szerint a legfontosabb okok, amelyek miatt a fogyasztók követik a márkákat a közösségi oldalakon, a következők:

Tájékozódás az új termékekről vagy szolgáltatásokról (68%)

Hozzáférés exkluzív ajánlatokhoz vagy promóciókhoz (46%)

A márka tartalmát élvezetesnek és szórakoztatónak találják (45%)

  •  Hová fordulnak ezekért az információkért?

Mely közösségi média platformokat látogatja a célközönség a leggyakrabban? A kérdésre adott válasz segít abban, hogy megtudjuk, hová összpontosítsd marketing erőfeszítéseidet.

Például egy X (korábbi nevén Twitter) kampány elindításának nincs értelme, ha a megcélzott demográfiai csoport többnyire az Instagramot használja. Ezért is fontos kideríteni, hogy mit akar a célközönség, és melyik platformot használja a leginkább.

  • Miről beszélnek?

Folyamatosan érdemes figyelemmel kísérni az emberek reakcióit a márkádhoz vagy termékedhez kapcsolódó vagy legalábbis ahhoz hasonló tartalmaknál. Ez a lépés segít megérteni a vágyaikat.

Mit szeretnek és mit nem? Milyen kihívásokkal néznek szembe és milyen megoldásokat keresnek? Mit mondanak a márkádról vagy a termékeidről?

  •  Kiben bíznak?

Ha már van elképzelésed arról, hogy kiben bízik a közönséged, rengeteget segíthet marketingstratégiád különböző aspektusainak megtervezésekor. Például kedvenc tartalomgyártóik ismerete segít releváns influencer partnerségek kialakításában.

Vizsgáld meg a megcélzott demográfiai csoport társadalmi szokásait: Mely márkákkal foglalkoznak? Vannak olyan csatornák/tartalomkészítők, akiket úgy tűnik, szeretnek? Mi a kedvenc tartalomforrásuk? Olvasnak-e online véleményeket, vagy kikérik-e más fogyasztók véleményét vásárlási döntéseik meghozatalához? (Az utóbbira az esetek többségében igen a válasz.)

Új célközönség meghatározása:

  • Célközönség meghatározása a kezdetek kezdetén

A célközönséged meghatározásakor több forrásból származó adatokat kell megvizsgálni. Ez magában foglalja a vásárlási trendeket, a fogyasztói elköteleződést és a közösségi média viselkedését. Íme négy fő módszer az új célközönség meghatározására.

  • Piackutatás

A legfontosabb lépés, hogy megvizsgáld a jelenlegi piacot, hogy azonosíthasd azokat a hiányosságokat, amelyeket a terméked kitölthet. Vannak-e kielégítetlen igények a fogyasztók számára a piacon? Milyen egyedi értéket tudsz felmutatni, hogy kitűnj a többiek közül?

  • Iparági trendek

Hasonlóképpen, ugyanez a piackutatás feltárhatja az iparágat alakító trendeket. Nézd meg a szabályozások és a fogyasztói magatartás változásait. Ezután próbáld meg elemezni, hogy ezek a változások hogyan vezethetnek a célközönség meghatározását befolyásoló új trendek megjelenéséhez.

  • Közösségi média adatok

A közösségi média rengeteg információval rendelkezik a fogyasztói magatartásról és preferenciákról. Érdemes megvizsgálni ezeket az adatokat, hogy megértsd, miről beszélnek az emberek, és hogyan lépnek kapcsolatba a tartalmakkal.

  • Elemzési adatok

A webhelyelemzési adatok értékes betekintést nyújthatnak a látogatók viselkedésébe is. A célközönséget többek között az alapján határozhatod meg, hogy honnan érkeznek, milyen oldalakat látogatnak meg.

  • Közösségi média versenytárs elemzés

Vizsgáld meg közelebbről a versenytársaid közösségi média stratégiáját, és tedd fel a következő kérdéseket:

Milyen típusú embereket céloznak meg a versenytársaid?

Hogyan érik el a célközönségüket?

Mit csinálnak jól?

Mi hiányzik a stratégiájukból?

Milyen kulcsfontosságú előnyöket hangsúlyoznak marketingjükben?

Milyen gyakran posztolnak?

Mely tartalomformátumok tűnnek a legmegfelelőbbnek számukra?

Milyen hangnemben kommunikálnak?

Miután megértetted versenytársaid, képes leszel azonosítani a legfontosabb versenyelőnyöket.

Például a Netflix eredeti műsorai előnyt biztosítanak a platformnak a versenytársakkal szemben. Annak érdekében, hogy a legtöbbet hozza ki ebből az egyedülálló értékesítési pontból, a vállalat hűséges közösséget épít a műsorok köré. Különböző fandomokat céloz meg azáltal, hogy beszélgetéseket kezdeményezzenek kedvenc műsoraikról, például "A Korona" -val kapcsolatban.

Forrás: Facebook
Forrás: Facebook
  • Határozd meg termékeid és/vagy szolgáltatásaid legfontosabb előnyeit

Miután sikerült behatárolni célközönséged legfőbb jellemzőit, nincs más hátra, mint a számukra releváns tartalmak létrehozása.

Íme néhány bevált módszer, amelyek útmutatást nyújtanak:

  • A különböző tartalmi elemek A/B tesztelése (formátumok és közzétételi idők). Finomítsd tartalmi stratégiádat azon bejegyzések típusai alapján, amelyekkel a célközönséged hajlamos kapcsolatba lépni. Figyeld meg, hogy milyen feliratok/szövegek tetszenek nekik, és melyik időzítés illeszkedik a legjobban az aktivitásukhoz.

  • Hozz létre tartalmat a marketingcsatorna különböző szakaszaihoz. A szórakoztató tartalom nagyszerű lehet például a figyelem felkeltésére a tudatosság szakaszában. De azok, akik a megfontolási szakaszban vannak, valószínűleg több értéket találnak az informatív és oktató tartalmakban.

Ha nem szeretnél lemardni az ehhez hasonló tartalmakról, kövess minket Facebookon és Instagramon! :)