Online marketing kifejezések és jelentésük

2023.10.11

 Ebben a cikkben igyekeztünk összegyűjteni az online marketingben használt leggyakoribb kifejezések, rövidítések magyarázatait, hiszen ezeknek ismerete elengedhetetlen egy sikeres online marketing stratégia megvalósításához és az eredmények értelmezéséhez. Amennyiben további kérdésed lenne valamelyik kifejezéssel kapcsolatban, bátran vedd fel velünk a kapcsolatot a startrusthungary@gmail.com e-mail címen! 


A/B split – Két különböző kampányelem (szöveg, kép, hírlevél stb.) egyidejű, azonos mintavételű vizsgálata. Például a hírlevéllistánk fele részének küldjük az A változatú szöveget, majd ugyanennyi személynek a B szövegváltozatot, így az A/B split teszttel mérhetjük, melyik hatékonyabb (melyik konvertál jobban). Split runnak is nevezik.


Abuse – E-mail marketinges terminus: az abuse rate azt mutatja, hogy hányan jelölték spamnek a hírleveledet.

Advertorial – Szerkesztőségi cikk, reklám. Olyan fizetett és jelzett tartalom, melyet marketingkommunikációs (reklám) célból rendeltek meg. Magyarországon a sajtótermékek jellemzően médiaajánlataikban PR-cikknek nevezik. Itt egy példa

AdWords – A Google keresőhirdetési szolgáltatása. Használatával a kereső találati oldalán, valamint az AdSense rendszerbe belépő weboldalakon jelenhetünk meg.

Affiliate – Partnerprogram. A programban részt vevők tovább ajánlják a program tulajdonosának termékét, cserébe az ajánlásnak köszönhető vásárlások után jutalékot kapnak a program tulajdonosától.

AIDA modell – A reklámok hagyományos fölépítése: először a figyelem fölkeltése (A mint attention), ezután az érdeklődés fölkeltése (I mint interest), majd a vágy felkeltése (D mint desire), végül pedig aktiválás (A mint activation).

Algoritmus, algoritmusfrissítés – a keresők programja, amivel felmérik és rangsorolják az internetes tartalmakat. Az algoritmust folyamatosan frissítik, mert a net is változik, illetve küzdenek a webszpem ellen. Nevezetes algoritmusfrissítés a Google "állatkertje": Panda, Pingvin, Kolibri stb, mely mind egy nagyobb változtatást takar.

Ambient reklám – A gerillamarketing egy fajtája, amely a környezeti elemeket felhasználva, szokatlan helyen reklámoz (pl. a piszoárba nyomtatsz reklámüzenetet, mint minden valamire való marketinges)

Anchor text – Horgonyszöveg, linkszöveg. Ha linkelek egy cikkünkre, akkor itt az "egy cikkünkre" az anchor text.

Arculat – A márka (és cég) rögzített és egységes megjelenése (beleértve a logót, arculati színeket, tipográfiát stb.). Az arculatot arculati kézikönyvben rögzíted praktikus okokból: egyrészt segít frissen és egységesen tartani az arculatot (évek múlva is visszakereshető a használt betűtípus, nem torzul a szín), valamint a használatot is segíti.

ATL – "Above the Line", azaz vonal fölötti reklámkommunikáció, ami a legklasszikusabb hirdetési megoldásokat jelenti: megjelenés a tömegmédiában (tévészpotok), reklám a rádióban, újsághirdetés, plakátozás stb. Ellentéte a BTL.

AV – Hirdetés megjelenésének száma.


B2B (Business to Business) – A cégek közötti piac. Amikor cégvezetőknek (vagy a cég beszerzési osztályának) szeretnénk eladni.

B2C (Business to Consumer) – Felhasználói piac. Amikor végfelhasználóknak, magányszemélyeknek árusítunk.

Back-end – A háttérben futó, a látogatók számára nem látható, de az oldal működéséhez szükséges (például egy adminisztrációs rendszer, programozás, tartalomkezelő).

Banner – Egyik legrégebbi hirdetéstípus az interneten. Általában néhány képkockából álló mozgókép, egyfajta virtuális reklámtábla. Leggyakrabban weboldalak fejlécében, oldalsávjaiban, valamint egyes cikkek bekezdései közt találkozhatunk velük.

Barter – Cseretípus, amikor egy termékért vagy szolgáltatásért nem pénzzel fizetsz, hanem egy másik termékkel vagy szolgáltatással. Pl. az ügyvéd megírja a leveled, ha te könyvelőként elkészíted az adóbevallását.

Benefit – Termékelőny, melynek bemutatására különös hangsúlyt fektetünk, mert ez adja el a terméket.

Black hat – Olyan SEO/SEM-tevékenység, amikor tiltott módszerekkel próbálunk rangsorolási előnyhöz jutni. Ha észreveszik, hogy manipulálni akarjuk a keresőt, akkor megbüntethet az algoritmus (hátrébb sorol, deindexel). Ellentéte a white hat. Olyan nézet is van, miszerint minden keresőoptimalizálási tevékenység black hat, még akkor is, ha elfogadott módszerekkel végezzük.

Blog – Online napló. Az üzleti életben az érdeklődőkkel való kapcsolattartásra és imázsépítésre használják leginkább. 10 érvem is van, hogy miért érdemes blogolni

Brand – márka, egyedi megkülönböztető jelzéssel ellátott termék.

Brand equity – Márkaérték. Az a hatás, amit a márkád ismertsége és hozzá kapcsolódó értékek a fogyasztón kiváltanak. Konkrétabban: a 3000 forintos és 23 000 forintos cipő közötti különbség.

Brief – A megbízó által az ügynökségnek, esetenként az ügynökség által az alvállalkozóknak biztosított dokumentum, mely a kampány részleteit tartalmazza.

Bounce rate – lepattanás. A látogató az érkezési oldalt bezárja anélkül, hogy egy másik aloldalra lépett volna. A kereső ezt úgy értelmezi, hogy az oldal rossz minőségű, nem releváns. Értelemszerűen minél alacsonyabb, annál jobb. Egyes oldalaknál az oldal jellege miatt magas lesz (1 oldalas landing page).

Büdzsé – költségvetés.


Call to action – Az a felszólítás, amellyel megmondod a látogatónak, hogy mit szeretnél vele elvégeztetni. Tipikus példája az "iratkozz fel", "hívj", "töltsd ki az alábbi űrlapot".

Célcsoport – A potenciális ügyfeleid azon csoportja, akiket egy kampánnyal (vagy úgy általában a marketingkommunikációddal) el szeretnél érni.

CMS (Content Management System) – Tartalomkezelő rendszer. Segítségükkel átlagos számítástechnikai ismeretekkel is létrehozhatunk általános célú honlapokat.

Cold Call – Hideghívás. Ha úgy vesszük fel valakivel a kapcsolatot telefonon keresztül, hogy korábban nem voltunk vele kapcsolatban, illetve nem értesült róla, hogy keresni fogjuk.

Content – Tartalom

Copy – Szöveg, jellemzően marketingszöveg

Copywriter – Marketing szövegíró, reklámszövegíró, értékesítési szövegíró

Copywriting – Marketing/értékesítési célú szövegírás

CPA – Cost per action. Egyrészt egy hirdetési modell, ahol az eladások (konverziók) után fizetsz a hirdetési helyekért. Másik jelentésben egy fontos metric: az egy konverzióra eső költségeidet mutatja.

CPC (Cost Per Click) – Egy átkattintás költsége a hirdetéseknél

CRM (Customer Relationship Management) – Ügyfélkapcsolat-kezelés. A CRM szoftverek nagy segítséget nyújtanak abban, hogy tömegesen testre szabhassuk a termékünket.

Cross-selling – Keresztértékesítés. Az értékesítés után felajánlasz az ügyfelednek olyan kiegészítő termékeket, amelyekre szintén szüksége lehet (pl. ha az ügyfeled vett egy adag kontaktlencsét, akkor logikus cross sell a tisztítófolyadék).

CSR (Corporate Social Responsibility) – A vállalat társadalmi felelősségvállalása, pl. alapítványok támogatása, környezetvédelem, kellemes munkahelyi környezet megteremtése.

CT – kattintások száma.

CTR (Click-through Rate) – A hirdetésre kattintások aránya. Azaz az átkattintások száma osztva a megjelenések számával


Dance – Ideiglenes hátra- vagy előresorolás a Google találati listájában.

Differenciálatlan marketing – Olyan marketingtevékenység (vagy -felfogás), amikor a teljes célcsoportodnak (és azon belül minden szegmensnek) ugyanazt az ajánlatot adod. Ellentéte a differenciált marketing, amelyben perszonalizálsz, szegmensre szabott ajánlatokat teszel és szegmensenként külön marketing mixszel dolgozol.

Direkt marketing – Amikor a célcsoport tagjainak névre szóló ajánlatot küldünk. Általában levél, közvetlen értékesítés, vagy email formájában történik.

Direct response copywriter – Olyan szövegíró, aki a marketingszövegével azonnali választ (konverziót) ér el. Bővebben itt.

Display – képes vagy videós hirdetés

Dofollow – Teljes értékű hivatkozás egy weboldalról egy másikra. A Google rel="nofollow" attribútuma egy weblap forráskódjában arra utasítja a keresőrobotot, hogy a hiperhivatkozást ne vegye figyelembe (a kereső szabályzata alapján például fizetett hirdetéseknél kell használni). A dofollow link olyan hivatkozás, amelynél nincsen nofollow attribútum, tehát hagyományos, teljes értékű link.

Domén – Internetes tartománynév, egy weboldal elérhetősége. Angolul domain. Nem azonos az URL-lel.

DM (Direct Mail) – Névre szóló reklámlevél.


Egyedi látogató – Olyan látogató, aki egy adott weboldalt egyszer letöltött. Rövidítése: UV. Az oldalletöltési értéknél relevánsabb, mivel minden egyedi személyt (pontosabban IP-címet) csak egyszer rögzít a webanalitikai rendszer, így az egyedi látogatók számában a visszatérő felhasználók is egyénenként csak egyszer jelennek meg.


Flekk – Nyomdai oldal, jellemzően 1500–2000 karakter.

Forgalom – Az oldaladra érkező látogatók. Beszélhetünk a forgalom minőségéről (célzott-e, avagy célzatlan látogatók jönnek), illetve az érkezésük szerint keresőforgalomról, Facebook-forgalomról stb.


Gerillamarketing – Olyan marketingakciók gyűjtőneve, amely eltér a megszokottól, általában valamilyen meghökkentő megjelenésben ölt testet.


Hard bounce – Hírlevelezésnél a teljesíthetetlen kiküldés (nem élő cím, elgépelt cím, a cím blokkolt téged). Ha magas a hard bounce-od, akkor a listád nem elég tiszta.

Headline – Főcím. A hirdetésed, cikked vagy bármely anyagod címe (vagy a borítón levő kiemelt mondat), amellyel egyetlen célod van: kattintsanak rá, nyissák meg és olvassák el.

Hideghívás – lásd Cold Call.

Hook – Figyelemfelkeltő és váratlan elem, ami rábír arra, hogy az anyagot elolvasd.

Hype – Nagy felhajtás. Amikor a csapból is egy adott téma folyik.


Imázs – A fogyasztó fejében kialakuló kép a cégedről, termékedről, rólad vagy bármidről. Fontos: egy dolog, hogy mit kommunikálsz, és egy másik dolog, hogy milyen imázs alakul ki rólad.

Inbound marketing – Marketingszemlélet, a tartalommarketing szinonimája. Célja, hogy a leadek és potenciális ügyfelek figyelmét hasznos anyagokkal kiérdemeld, és a marketingkommunikációdat akkor fogadhassák be, amikor nekik kényelmes.

Integrált marketing – Modern marketingszemlélet, amely több csatornát és több módszert (pl. keresőmarketing, direkt marketing, mobilkampány stb.) integrál a cég marketingtevékenységeibe (hogy hatékonyabb legyen, nyilván).


Kannibalizmus – Egyik terméked piacot vesz el a másik terméked elől.

Karakter – Egy betű vagy írásjel (akár spácium is). A magyarban gyakran leütésnek nevezik.

Keresőmarketing – Az online marketing részterülete, célja egy weboldal láthatóságának növelése a keresőprogramokban. Rövidítése: SEM. Részterülete a keresőoptimalizáció (SEO) és a keresőhirdetések kezelése.

Keresőoptimalizáció – Adott kulcsszavakra a kereső találati listáján a weboldal lehető legjobb pozíciójába hozása. Rövidítése: SEO.

Keresőpozíció – Az adott weboldal megadott kulcsszóra a kereső találati oldalán elfoglalt sorrendi helyezése. Például ha a mókuspisi kulcsszóra a te oldalad a találati oldal 2. linkje, akkor erre a kulcsszóra a 2. keresőpozíció büszke tulajdonosa vagy. Szinonimája a rangsor.

Keresőtranszparencia – A keresőprogramokban való láthatóság.

Kifogás – Objection. Valós vagy vélt termékhátrány vagy egyéb ellenvetés, amely kezeletlenül hagyva megakadályozhatja az eladást. Tipikus kifogás az, hogy a termék túl drága. Kifogáskezeléssel megválaszolod az ügyfelednek, hogy miért nem drága.

Kontent – Tartalom, főleg a weboldal felhasználóinak készített, jellemzően írásos anyagok. Nézd meg a tartalom típusait

Konverzió – Eredeti jelentése átalakítás. Marketinges szemszögből az adott stratégia célja (például vásárlás, hírlevélre feliratkozás stb.). A konverziós ráta az adott időszakra eső konvertált látogatók aránya a teljes mintához képest. A konverziós költség egy hagyományos látogató konvertálására fordított összeg.

Konverziós cél – Amilyen típusú konverziót el akarsz érni az adott oldallal. Ha az oldaladdal feliratkozókat gyűjtenél, akkor a konverziós cél a feliratkozás.

Konverzióoptimalizálás (CRO) – Az a folyamat, amikor a konverziós útvonaladat elemzed, majd jellemzően A/B splitben tesztelsz különböző verziókat (kipróbálsz több főcímet, több CTA-t, más ajánlatokat stb.), hogy azzal a konverziós arányodon javíts.

Kreatív – A hirdetés vagy egyéb marketinganyag tartalmi része (grafika, szöveg stb.)

Kulcsszó – Keyword. Keresőoptimalizálásban jellemzően az a kifejezés, amelyre rangsorolni próbálsz.

Kulcsszóhalmozás – tiltott (értsd: büntetett) blackhat-gyakorlat, amikor egy adott kulcsszót orrvérzésig használsz, mert azt hiszed, hogy ettől javul a rangsorolásod, pedig nem javul (sőt büntetést kapsz érte). A kulcsszóhalmozott szöveg rendkívül természetellenes (hiszen kb. minden mondatodba beleerőlteted a szót).

Kurzív – Dőlt.


Landing page – Érkezési oldal. Miután a hirdetésünkre kattintott, ide érkezik meg a látogató.

Launch – product launch, termékbevezetés. (Emberi nyelven: új terméket dobsz piacra, új szolgáltatást indítasz.)

Lead – Magyarul érdeklődő. Olyan személy, vagy szervezet, amely érdeklődése jeleként megadta egyes elérhetőségi adatait számunkra (pl. feliratkozott a hírlevelünkre).

Lead nurturing – Folyamat, amikor a potenciális ügyfelet (érdeklődőt) különböző kommunikációs csatornákon olyan tartalommal látjuk el, ami érdekli őt és segíthet neki a vásárlói döntés meghozatalában.

Lezárás – Értékesítési folyamat vége, amikor a potenciális ügyfeleddel megegyezel (magyarán: eladsz neki).

Link – Más néven hiperhivatkozás. Internetes szövegben az a kattintható elem, amely egy másik dokumentumra mutat a weben.

Linkcsere – Olyan tevékenység, amely egymás honlapjának népszerűbbé tételére irányul azáltal, hogy a szerkesztők kölcsönösen linkeket helyeznek el saját oldalukon, amik a linkcsere-partner oldalára mutatnak.

Linképítés – Egy adott weboldalra más oldalakról mutató hivatkozások mesterséges létrehozása (például linkkatalógusokba való beküldés útján). Ide tartozik és black-hat (feketekalapos) keresőoptimalizációs technikának tekinti a Google a keresési eredmény manipulálását célzó linkvásárlást is.

Linkmaketing – Olyan online marketing tevékenység, amely weboldalak közötti linkek, linkrendszerek építésével növeli a céloldal látogatottságát

Lista – Direkt marketingben az adatbázis, amelynek kimegy a DM-csomagod. E-mail marketingben a feliratkozóid listája.


Marketing – Olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat. A legtömörebb marketingdefiníció: fogyasztói igények jövedelmező kielégítése.

Marketingkommunikáció – olyan vállalati kommunikáció, amellyel a cég kommunikál a potenciális ügyfeleivel, régi vásárlóival, partnereivel, befektetőivel stb. azért, hogy azzal a vállalat marketing- vagy üzleti céljait előmozdítsa. Marketingkommunikációnak számít a reklám, a céges weboldal, a névjegykártya és a Facebook-oldal is.

Marketingmenedzsment – marketingtervezés, -végrehajtás és elemzés. Egyszerűbben: az a folyamat, amikor a marketinges tudásodat a céged mindennapi működése során alkalmazod.

Marketing-Mix – lásd: 4P

Marketingstratégia – cselekvési terv arra, hogy milyen terméket milyen célcsoportnak milyen disztribúcióval milyen áron mikor fogsz értékesíteni, és ezt hogyan fogod kommunikálni.

Meddőszórás – A célcsoportba nem tartozó – nem érdeklődő – személyeknek mutatott reklám. Holtszórásnak is nevezik.

Megnyitási arány – Jellemzően e-mail marketingben mutatja azt, hogy a kézbesített e-maileket hányan nyitották meg. Ez egy százalék lesz, és hangsúlyozottan a kézbesített e-maileket számoljuk. Ha 104 e-mailt küldesz ki, amelyből lepattan 4 (pl. a rossz cím miatt), és megnyitja 30 ember, akkor 30%-os a megnyitásod.


Net-net – Valamennyi ügynökségi jutalék és kedvezmény levonása utáni ár.

Niche – Réspiac


Offline – Minden, ami nem az interneten történik


Online Marketing – Internetes eszközök segítségével megvalósított marketingtevékenység.

On-site – A weboldalon, annak felületén történő, pl. on-site seo

Open source – Nyílt forráskód. Olyan szoftverek, szellemi termékek típusa, amelynél a szerző közzéteszi, illetve szabadon felhasználhatóként, változtathatóként jelöli meg a művét.

Organikus – Természetes. Az organikus találati lista a Google adott keresőkifejezésre adott listája az elé ékelődött keresőhirdetések nélkül. Facebookon organikus elérés az, amiért nem fizetsz.

OST – A Magyar Távirati Iroda (MTI) Üzleti Sajtószolgálata.

Outbound marketing – Az inbound marketing ellentéte: az ügyfél mindennapi életvitelét megzavarod a marketingkommunikációval. Eszközei: cold calling, tévéreklám, hagyományos hirdetés. Szakemberek és kutatások szerint ma már kevésbé hatékony, mint az inbound.

PageRank – A Google által kifejlesztett mutató, amely a weboldalak értékét hivatott meghatározni. Bár pontos képletét titok fedi, alapvetően arra épül, mennyi és milyen minőségű oldalak linkelnek a miénkre.

PI (Page Impression) – Egy oldal megjelenési száma (azaz hányszor töltötték le).

Pop-under – A weboldal alján megjelenő sáv (felső réteg, így görgetés során sem tűnik el), amely valamilyen aktualitásra, akcióra hívja fel a figyelmet. A Popupnál általában kevésbé zavarja a böngészést.

Popup – Felugró ablak. Marketingeszközként általában a honlap címoldalán megjelenő felső réteg, amely egy aktuális akcióra, vagy hírlevél-feliratkozási lehetőségre hívja fel a figyelmet.

POS (Point of Sale) – A vásárlás helye. Olyan kártyaelfogadó terminálokat értünk alatta, ahol vásárlás bonyolítható le (pl. bolti bankkártyás fizetés)

Potenciális ügyfél – Olyan célcsoportodba tartozó ember, aki még nem vásárlód, de később az lehet (ha eléred a marketingkommunikációddal és meggyőzöd).

Pozicionálás – Folyamat, amellyel megkülönbözteted magad a konkurensektől és megválaszolod a "miért téged válasszalak, és ne a másik 12 céget?" kérdést. Kiemelten fontos része a kommunikáció, mert az egyedi termékelőnyöket és USP-ket kommunikálni kell, illetve sokszor maga a kommunikáció stílusa pozicionálja a céget. A szakértői státusz kiépítése is a pozicionálás része.

PPC (Pay Per Click) – Olyan hirdetéstípus, ahol a hirdető a tényleges átkattintások száma alapján fizet (pl. Google AdWords)

PR (Public Relations) – Közösségi kapcsolatok. Amikor a marketingkommunikáció célja nem a közvetlen eladás, hanem a jó kapcsolatok ápolása a célközönséggel.

PR-cikk – Egy vállalat jó hírét keltő, hagyományosan ingyenes sajtómegjelenés. Fizetett változata az advertorial.

Promóció – Egy termék népszerűsítésére irányuló tevékenység.

Reach – elérés

Reklámszövegíró – Olyan kommunikációs szakember, aki a kreatívok szöveges részét készíti. A jó reklámszövegíró a szövegalkotás mellett (többek közt) ért a vásárlói és motivációs pszichológiához, (direct response copywriter esetén) ért az értékesítéshez, valamint marketingszemléletű.


Reklámzaj – Az a hirdetésmennyiség, amivel adott idő (pl. egy nap) alatt egy ember találkozik. Felosztás szerint beszélünk összreklámzajról (minden hirdetés) vagy versenypiaci reklámzajról (konkurenseid hirdetéseinek összessége). Minél nagyobb a reklámzaj, annál nehezebb hatékony reklámot készíteni (az emberek szűrik a reklámokat, valamint a zaj elnyomhatja az üzeneted).

ROI – Return on investment, azaz megtérülés. A ROI-t ezzel a képlettel számolhatod ki: (bevételek – kiadások) / kiadások. Kapcsolódó cikkünket itt olvashatod el.

RSS (Really Simple Syndication) – Olyan megoldás, amely jelzi, ha egy ezt alkalmazó weboldalra új tartalom került fel. Kb. egy virtuális hírfigyelő rendszer.

Sales – Értékesítés.

Sales ciklus – A beszerzés időtartama, jellemzően B2B marketingben vesszük figyelembe, mert meghatározza pl. a kommunikáció stílusát, formáját, csatornáját (stb.) az, hogy az adott cég sales ciklusa milyen hosszú.

Sales Letter – Értékesítési célú levél, szöveg. Itt egy példa a DM-levélre

Scope – Projektcél.

SEO (Search Engine Optimization) – Keresőoptimalizálás. Olyan tevékenység, amelynek célja, hogy különböző eszközökkel az oldalunkat minél előrébb jelenítsék meg a keresők a találati listájukban

SEM (Search Engine Marketing) – Keresőmarketing. A SEO-nál tágabb fogalom, beletartozik minden, a keresőkkel kapcsolatos marketingtevékenység, pl. az AdWords hirdetések is.

Soft bounce – Átmenetileg teljesíthetetlen kiküldés (a címzett inboxa tele van, épp nem érhető el a szerver stb.)

Spam – Kéretlen reklámlevél. Olyan, gyakran pult alatt kínált termékek megvásárlására buzdító elektronikus levél, amelynek fogadásához a címzett nem járult hozzá. Ne használd, mert csak ártasz magadnak, és olvasd el ezt a spamhez kapcsolódó cikket.

Spamlink – Linkfarmokról (más oldalak keresőmanipulációs célú linkelésére épített oldalakról) vagy más alacsony értékű oldalakról kapott, jellemzően nagy számú, általában fizetett, de minden esetben a kereső találati listájának megváltoztatását célzó hivatkozás. A keresőspameket spamdexingnek nevezik. Spamlinknek számít az is, ha a Wikipediára reklámcélú linket helyezel ki, mely forrásnak nem minősül.

Subject line – tárgymező

SWOT, SWOT analízis – Olyan módszer, amellyel megállapíthatók, egymással összehasonlíthatóvá válnak egy termék, márka, vagy vállalat Erősségei, Gyengeségei, Lehetőségei és Veszélyforrásai (SWOT: Strenght, Weakness, Opportunity, Threat).

Szegmens – A célcsoportodon belüli homogén, megkülönböztethető és jövedelmezően nagy kisebb csoport. Például ha a célcsoportod a budapestiek (csak a példa kedvéért mondom, de ez túl tág, targetálatlan célcsoport), akkor ezen belül a 18-34 éves budapesti férfiak, akik külkerületben laknak lehet egy szegmens. Minél több jellemző alapján szegmentálsz, annál kisebb, viszont annál homogénebb lesz a szegmensed.

Szegmentálás – szegmensképzés, például viselkedés alapú szegmentálás

Találati oldal – A kereső (általában Google) azon oldala, ahol a keresésedre adott találatokat adja. Angolul SERP (Searh engine results page).

Targetálás – Célzás.

Tartalommarketing – A felhasználó számára a vállalkozás költségére készített PR célú anyag (szöveg, videó, infotermék stb.). Nem közvetlen hirdetést tartalmaz, hanem növeli a készítő hitelességét, a vállalattal szembeni goodwillt (jóakaratot, fordítják jó hírnévnek is): nem reklám, hanem hasznos tartalom. Része a copywriting (szövegírás). További 44 tartalommarketing-definíció

Telemarketing – Telefonos értékesítői- és marketingtevékenység.

Testimonial – Ajánlólevél. Ide soroljuk a köszönetnyilvánításokat, véleményeket, melyeket megjelenítünk a termék kapcsán, de a testimonial marketing része a review-szerzés (visszajelzés, értékelés általában valós felhasználóktól).

Trigger – Automatizált marketingrendszerekben egy olyan meghatározott esemény, aminek megtörténtekor a lead kap valamit. Például trigger lehet a vásárlás, ami után kap egy e-mailt, amelyben a véleményét kérdezed. Másik trigger egy bizonyos rendelésösszeg (mondjuk 30 000 forint), ami után kap valami kedvezményt.

TrustRank – Feltételezett, de nem meghatározható mutató, mellyel a Google keresője egyes weboldalak megbízhatóságát, értékét méri (hasonló a PageRankhez).

Upsell – Felülértékesítés. Azt jelenti, hogy amikor a vevő beletett egy terméket a kosarába, felajánlunk neki egy nagyobb összegű kapcsolódó (kiegészítő) terméket, hátha arra is szüksége lesz. (Legismertebb példa erre a McDonald's upsellje: adhatok nagyobb menüt?)

URL – Egy weboldal vagy aloldalának webcíme (például www.google.hu).

Usability – Használhatóság. A marketing azon ága, amely azzal foglalkozik, miként lehet egy terméket/szolgáltatást a legkönnyebben, legegyértelműbben használhatóvá tenni a fogyasztó számára

USP (Unique Selling Point) – Egyedi terméktulajdonság (az egyediség mint termékelőny). A betűszó feloldása még a "Unique Selling Proposition", ez esetben egyedi értékesítési ajánlatot jelent.

UX – User experience, azaz felhasználói élmény, illetve az a dizájnterület, amely a felhasználói élmény növelésével foglalkozik (mert konverziónövelő terület ez is)

UV – "unique visitor", egyedi látogató.


Viralitás – Vírusszerű terjedés

Vírusmarketing – Olyan marketingeszköz, amely a vírusokhoz hasonlóan terjed: azaz a létrehozója nem tesz semmit a további terjedésért, mivel annak a tartalma olyan, hogy saját magát terjeszti tovább (pl. 10% kedvezményt kapsz, ha továbbküldöd 10 embernek)

Webanalitika – Olyan tevékenység, amely a weboldalak sikerességét célozza meghatározni mérés és az azt segítő szoftverek (pl. Google Analytics) segítségével


Webdesign – A weboldalak elkészítésére irányuló programozói, designeri és grafikusi tevékenység

Wiki – Szoftverekhez, illetve weboldalakhoz készült, szabadon szerkeszthető dokumentáció vagy enciklopédia

Workflow – Marketingautomatizálásban: előre meghatározott interakciósor, amin az adott érdeklődőt végigviszed (pl.: e-mail – landing page – e-mail). Máshol: munkamenet.